Promenader HT 2020

WW - Liljeholmsplan - Liljeholmsplan

30.09.2020 10:00

WW-vandringen 2020-09-30: Liljeholmsplan – Liljeholmsplan

Numera är ju våra vandringar som slutna cirklar, så även denna vackra, varma septemberonsdag. ”Bro, bro, brygga” är visst ett gammalt svensk talessätt som kan tillämpas på Pers väl förberedda vandring. Har jag räknat rätt passerade vi minst fem etablerade broar i varierande storlekar och antal bryggor törs jag inte ens tänka på. Till frånvarande Rolands stora besvikelse fick vi inte njuta av Cyrillus Johanssons mästerverk Årstabron men det blir säkert nån annan gång framöver. Och för tydlighetens skull måste jag säga att just broar var inget av Ferdinand Bobergs favoritobjekt, däremot var han en hejjare på att rita brandstationer, centralposthus, regeringsbyggnader och små, pittoreska elstationer (jmf den lilla klenoden till höger om Sollidenporten vid Skansen).

Alltnog, avgång från ett då dimruskigt Liljeholmsplan, gåsmarsch ner mot och över Liljeholmsbron, vänster ner mot Hornstullsstrand, höger längsmed sagda strand. Orädda traskade vi genom ”KnivSöder” och passerade både Jimmy´s Downtown Delli, Långholmens Kajak och Ekens Cykel - tänk vad man får vara med om under våra vandringar! Lagom till de utställda jättecognacsfaten (se bild) strax innan Reimersholme, klev solen fram och värmde. Fortsatte längs med Bergsunds strand, över R-holmebron, rundgång kring sagda holme och dess fantastiska läge och stadsbild. På väg mot nästa bro, Långholmsbron, kom vandringens dramatiska höjdpunkt: Trafikkontorets borttransport av felparkerat fordon: ”Vi har våra regler!”.

Ut på Långa Holmen, passerade det avdankade fängelsets alla byggnader, kiss- och vätskepaus, vändning österut mot de fantastiska kolonilotterna, stig och trappor uppåt, insmyg under den majestätiska Västerbron och dess stålbalkar från Ekensbergs varv granngårds och kollektiv utandning vid JAS-planets nedslagsplats, den berömda Vattenfestivalskraschen i augusti 1993. Därefter hemgång uppför den sega Långholmsgatan till det trygga Hornstull, tillbaka över Liljeholmsbron och samlad lunch på H&M:s personalrestaurang i Marieberg för dem som var kvar.

Tack Per, för dina pålästa historiska berättelser. Och tack för en förstagångare sen i mars att få träffa er igen, äntligen, fan vad ni är trevliga! Vi Vandrande Vålnader som deltog var Per, Ola, Richard V, Chrille, Ålis, Janne S, Ove samt yours truly Guran. Och har jag glömt nån ber jag om ursäkt.

P.S: En syndig avvikelse från vårt strikta rapportformulär, här kommer en kommersiell uppmaning: Gå in på www.smartsenior.se en digital träffpunkt för alla ungdomar på 55 år och uppåt. Här finns massa bra erbjudanden!.

WW - Holmboda - Rotebro C

23.09.2020 10:00

Bussen från Rotebros torg till Hollywood ( Holmboda i sv. övers.) avgår varje halvtimme under ”vår” dagtid och med tanke på att ändhållplatsen ligger nio (9) tidszoner bort, åt väster, så är det en hög frekvens.

Så skäll inte på SL att turtätheten är dålig. Inte heller på kundbemötande om du heter Jörn, som fick komma med bussen drygt 2 minuter efter avgångstid.

Vi började vandra när alla 10 samlats vid Hollywoods vändplan vid tiosnåret. Hollywood, Sollentuna, är namnet Svenska filminstitutets arkiv med alla svenska filmer. Se upp nästa gång du ska till Hollywood, så du inte hamnar i Rotebro.

Några hundra meter in i vandringen, i strålande sol - som vanligt, korsade vi Vibyån på den färska bron som gör att boende i Sollentuna enkelt kan ta sig till Upplands-Väsby och tvärtom. Precis som Öresundsbron fast i lite mindre skala.

Väl inne i grannkommunen slingrade vi oss genom två av svensk golfs direkta motsatser: Rotebros golf med nio hål play-and-play och Svartinge golf, som någon golfande vän kan beskriva för dig.

Med djursholmbandyn i ryggen ledde Carl-Magnus in oss på en nygjord, gångvänlig strandväg längs Edssjöns västra strand. I solgasset justerade flera av oss klädseln medan vår ledare bjöd på juice och köpebullar(!) och anmälde att snart kommer en speciell runsten.

Och det gjorde det. Ett stenblock större än en friggebod hade en dubbelsidig inskription om vem som gjort vad och hur.....

Riktiga kåsörer på 1000-talet!

Edssjön rinner ut i Mälaren via en å vi passerade strax före vita, fina Eds kyrka med busshållplats och allt. www.svenskakyrkan.se/edsforsamling/eds-kyrka

Innan vi skulle vika av söderut längs sjöns östra sida fann tre av oss att de fått lagom av vandring och avvek till närbelägna U - V station. Vi sju stretade vidare i kanten av STORT gärde och stod efter dagens första uppförsbacke framför ett kalhygge, som krävde noggrann fotisättning.

Väl nere vid strandkanten gick vi längs en riktigt fin bokskog för att komma ut på ännu ett rejält gärde. Där stod ett helt hockeylag med ungtjurar, fast på andra sidan ett staket. Bara en halvtimme från Stureplan. Tänka sig.

Så kom vi till Edsån, den som tömmer Norrviken ner (5 dm) i Edssjön, som från att varit spikrak i ett drygt sekel nu fått nygamla meanderslingor till fisken Aspens stor glädje - hoppas vi. När vi släppt ån var det raka vägen till Rotebro C(entrum) - där ingen går vilse. Däremot gick några hem så bara halva styrkan lunchade på Ekens bar, som bjöd på mycket prisvärd spis.

Carl-Magnus ledde, Ola, Rikard, Jarl, Ålis, Ove, Per, Chrille. Jörn plåtade och Hasse skrev.

www.strava.com/activities/4100980361

Bro över Vibyån

WW - Österhaninge

16.09.2020 10:06

Promenad 2020-09-16  Jordbro – Österhaninge Kyrka och tillbaka.

Ledare: Sven-Olov, övriga deltagare: Hasse, Jan-Erik, Ålis, Richard, Jörn, Jan S, Per och Ove.

Det var mulet väder och vinden ökade vartefter, men inget regn som tur var.
Vi startade vid Jordbro station och gick genom Jordbro Centrum, det var inte så stort. Ganska snart kom vi till badet, men ingen var sugen på ett dopp. Intill badet låg en lekpark.  Denna park hade Kungen och Silvia besökt 1995 i någon form av Eriksgata. Han hade signerat en stor sten i parken. Namnet var rättstavat och skrivet med guldbokstäver. Promenaden gick sen vidare via gångstigar och grusvägar genom Haninge landskap.
Vi passerar Kalvsvik hästgård, och det var många hästar. Vi får gå slalom mellan hästdyngan som det ligger rikligt av på vägen. Vi gör en avstickare upp i skogen och beskådar en mäktigt stor sten som är klyven mitt itu. Per poserar.  I närheten av Österhaninge Kyrka ligger det en kursgård för konstnärer. Där i trädgården tar vi rast och Sven-Olov bjuder på Juicer och kakor. Det smakar bra. Österhaninge kyrka byggdes på medeltiden och den färdigställdes under början av 1300-talet. Den är byggd i sten, men taket är av trä. Spiran som också är av trä är lite sned, pga träet har torkat snett. Här på kyrkogården ligger Fredrika Bremer begravd.
Omkring år 1950 fanns det två handelsbodar, postkontor, telefonstation, ålderdomshem, bysmedja och en folkskola i Österhaninge kyrkby. Sen styr vi kosan tillbaka till Jordbro och vidare till Haninge golfhall. Vi intager en utsökt lunch 99kr och stora portioner. Tack Sven-Olov för en trevlig promenad i lantlig miljö.

Vid pennan: Ove

www.haninge.org/2015/10/17/osterhaninge-kyrkbygd-en-parla-i-var-kommun/

Strava-karta från Sven-Olov
www.strava.com/activities/4067635903

WW - Lida

09.09.2020 10:00

Rapport WW Lida Friluftsgård

Jag minns Lida Friluftsgård från skolutflykter under 60-talet. Huvudbyggnaden är ritad av Ralph Erskine. Mycket är sig likt, men anläggningen har utvecklats mycket. Bl a har huvudbyggnaden byggts till, och nya attraktioner anlagts, som t ex en höghöjdsbana (s k accrobana).
Väderrapporterna hade utlovat regn under hela vandringen. Men vi, Hasse, Sven-Olov och jag, kunde starta med lite solsken. Vi hade turen att gå de knepiga partierna i uppehållsväder. Vandringen gick på Lidas äventyrsstig runt sjön Getaren, och var ca 9 km lång.  Terrängen är delvis mycket stenig, vild och kuperad. På höjderna fick vi fina utsikter över sjön. Hasse hade med sig äppelmust i riklig mängd, och eftersom vi bara var tre kunde vi unna oss två raster. Behövligt efter några rejäla uppförsbackar.

Några byggnader som passerades och är värda en kommentar:
En observationsplats för ornitologer, med fönster mot en vassbevuxen vik. Fascinerande nog inte alls vandaliserad, vi lämnade i samma skick som när vi kom.
Ett fint vindskydd med utsikt över Getaren.
Norrga Kvarn där verksamhet bedrivits sen 1500-talet. Nuvarande byggnader är något senare.
Rester av ett torp där Hjalmar Branting ska ha fötts.
En koja i förfall, men troligen ibland använd för övernattning då S-O kunde notera ett täcke inne i byggnaden.

Sista delen av vandringen gick över en höjd nära friluftsgården. Här finns en grillplats med magnifik utsikt över Getaren. Det går också att hyra en byggnad där för övernattning.

Lunchen intogs i restaurangen inne i Lida Friluftsgård. Rejäla portioner med vällagad mat.

En fin vandring som kändes i kroppen resten av dagen!

Vandrare: Hasse, Sven-Olov och Per som skrev.

www.lida.nu/

sv.wikipedia.org/wiki/Norrga

Strava-karta från Sven-Olov
www.strava.com/activities/4034131428

Vi måste nu i oktober förlänga vårt abonnemang för vår hemsida.
Vi tar 2 år i taget och det kostar 150kr per person
Du kan swisha 150kr till Sven-Olov på 0730-244280, betala till mitt konto på LF Bank 9020-2328610 eller kontant när vi ses nästa gång.

WW - Fisksätra - Älgö

02.09.2020 10:00

Varför ska vi behöva ha med oss picknick när vi inte får gå på restaurang? Är det för kallt i vattnet för att bada på vägen? Ola funderade ett tag och kom på en lysande idé som alla deltagare uppskattade mycket.

Starten gick från Fisksätra station. Själva Fisksätra har sitt rykte, men också sin egna karaktär, med prydliga rader av bostadshus så långt ögat når. Välmöblerat och fantasilöst. Ingen slum kunde upptäckas, och knappt några invånare heller.

Till minne av Ndella (18), gift med gängledare som undkom attentatet.

Skogspromenaden ledde via Saltsjöbanans golfbana till Tippen och Erstabadets parkering (paus med fruktjuice som Hasse bjöd på) och vidare på gång och cykelväg. Vid den trevliga gångbron som leder över en vik av Vårgärdessjön till Solsidan stannade vi till för att betrakta det stora vackra hus med järnstaket som väckte viss beundran, mest på grund av storleken.

Här står Hasse och vid en liten stig som ingen utan lokalkännedom hade hittat.

Ola bjöd på grillad oxfilé (på egenhändigt byggd kolgrill) med ugnsbakad klyftpotatis, sallad och tillbehör. Som avrundning kaffe och glass. Supergott och oerhört generöst. Ola gjorde en ugnsbakad lax med kokt potatis till Ålis. Tror det var gott också.

Chrille o Sven-Olov

Hasse trancherar

Lyxigt värre att sitta ute, fast egentligen satt vi i poolhuset. Svårslaget.

Dagens vandrare var Sven-Olov, Ove, Janne S, Ålis, Jan-Erik, Chrille, Hasse o Jörn.

Strava: www.strava.com/activities/4000079811

WW - Orminge - ToR

19.08.2020 10:00

Höstens första promenad i detta Corona-år!  Vi blev 5 som följde Ola och Hasse på deras intressanta vandring som dessutom var helt ny för oss. Med början utanför vårdcentralen i Orminge gick vi nordost förbi Sarvträsk mot Myrsjön. Dagens promenad var döpt till Sju Sjöar. Nästa sjö Kvarnsjön med en kvarndamm som gav vattenkraft till en kvarn vid Lövbergaviken, se länk nedan. Efter att ha lämnat de fashionabla villorna så kommer vi in på skogsstigen och går upp till utsiktsberget där vi från 25m över vattnet kan beskåda utsikten över Lövbergaviken bort mot Elfvik på Lidingö.  Ett kort stopp på Skepparholmens brygga där Janne hoppar ur kläderna och i vattnet.  Hasseludden nästa och så är vi framme vid det stora HSB-bygget på Telegrafberget. En paus med bulle och juice och allmän info från Hasse och Ola om platsen.
Mer info här

Fantastisk utsikt över inloppet mot Stockholm och härifrån finns en gammal väg som sprängdes fram genom berget och en körväg för häst och vagn anlades genom skogen. Jag har letat efter info om den här anlagda vägen men har inte hittat något.

Här finns historik om Kummelnäs och en liten notis med bild om vattenkvarnen som fanns vid Lövbergaviken.

Så slutade vår första promenad denna höst.
Vi var 3 vandrare S-O, J-E och Chrille med picnic, Ola och Janne åkte hem, Hasse och Ålis gick till pizzerian.

Strava-karta från Sven-Olov som också skrivit.
www.strava.com/activities/3935214406

WW 200818 Orminge 720p.mp4 (30867510)