Kartor

WW - Nybroviken - Gärdet

17.12.2015 12:11

Höstens avslutande vandring startade ombord på Gurli. Ola bjöd på 2 olika sorters glögg och vi kunde konstatera att ingen av dom var alkoholfri.
Vart är vi på väg, frågade vi oss. Först Nacka Strand där Olle kliver på, sedan Kvarnholmen där Tompa ansluter. Avstigning Larsbergs brygga på Lidingö där själva vandringen tar sin början. Upp på Lidingös berg med utsikt över Värtan och vidare över stock och sten, vissa partier något besvärliga med tanke på halt underlag och ömtåliga höftleder. Kortare paus vid strömmingsfiskarens stuga, Värtan var en gång Stockholms bästa strömmingsvatten. Passerar Lidingöbanans sträckning, senast vi gick här var det banarbete för fullt.  Vid brofästet ropar Göran: Havsörn.
Vi kunde skåda 2 havsörnar på låg höjd, Över Lidingöbron och upp till Hjorthagen via lämpligt valda stigningar på trappor och gångvägar.
För den som inte hann med att läsa informationstavlan om Hjorthagen, se bildarkivet, där den finns att läsa.
Ola som har bott på Rindögatan berättade om sitt möte med John Ausonius som också bodde här, läs mer om denne man på länken
sv.wikipedia.org/wiki/John_Ausonius
Genom Gärdets västra delar fick vi historisk guidning från flera av oss om hur det såg ut här innan kvarteren bebyggdes med bostäder. Här huserade ju försvarsmakten tidigare och gatorna har namn efter generaler och andra kända personer. Till slut kliver vi in hos Hasse och Lisbet på Artillerigatan för avslutande lunch med öl av olika sorter. Ugnsbakad lax med sås och potatis, mycket gott.
Tack för en trevlig promenadhöst och särskilt tack idag till Ola, Hasse och Lisbet.
Jag önskar alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År.
Jag kommer att skicka löpande info om WWalkers och hur vi startar upp efter helgerna.
//Sven-Olov

Vandrare den här onsdagen:
Hasse, Ola, Jörn, Janne S, Janne K, Christopher, Göran, Ålis, Per, Olle, Stefan, Carl Magnus, Tompa och undertecknad Sven-Olov

Mer om Hjorthagen

www.stockholmskallan.se/Tema/Valfard/Bostader/

Runkeeper-karta kommer från mig den här gången.
runkeeper.com/user/SvenOlov/activity/705948004

WW - Nybroviken - Artillerigatan

WW - Östra Station - Bergshamra

11.12.2015 15:57

Jag skapar nu begreppet ”Vitter vandring” till sammanslutningens ära. I den äldre svenskan betydde vitterhet personliga egenskaper som kunskapsrikedom, vett och lärdom. Det är precis vad jag kände att jag mötte under mitt ”inträdesprov” den 9 december 2015 efter en lagom strapatsrik vandring från Östra Station till Bergshamra, i arrangemang av Jan S.

Vi var 13 Glada Gubbar (goa´ är man bara i Götäbörg…) som drog iväg med start från Östra Station för en lång promenad via KTH och Sveriges första riktiga campus, besök och intrång på Stadions marker via passagen in där alla Sthlm Maratonlöpare passerar. Sedan snabb passering förbi GCI/GIH med upplysta kommentarer och informationer från därstädes bekanta medlemmar. Vi gick vidare och fick vittra upplysningar om den nya Norra Djurgårdsstaden och det ofantliga byggande som pågår. Sen kom vår attack mot naturen i form av gåsmarch genom Fisksjöäng, Lilla Skuggan, halsbrytande promenader längsmed slippriga stigar utefter Lilla Lappkärrsberget, Sjöstugan, Stora Lappkärrsberget och Torphagen för att till slut nå fram till Ålkistan. Med fortsatt bestämda steg passerade vi Tivoliområdet och dess kolonilotter för att slut, utmattade men hungriga, och Jan S helt ovetande, landa på en pizzeria i Bergshamra som serverade utmärkt svensk husmanskost.

Under resans gång bildades spontant små kotterier som kunnigt och insiktsfullt diskuterade existensiella frågor som allt från stadens byggpolitik och skvaller om Skandiakoncernens haveri till hur elitsimmare tränades i vattenströmmar för att bli bättre. Som nykomling i sammanhanget och i gruppen, var detta en verkligt upplyftande upplevelse, både fysiskt och mentalt. Så, framöver, om nån bland era vänner och bekanta undrar vad i helsefyr vi håller på med på onsdagsvandringarna förslår jag att ni stolt, sakligt och gärna lite arrogant svarar: ”Vi ägnar oss åt vitter vandring!”.

Göran Sachs

Deltagare:  Janne S, Ola, Jörn, Hasse, Stefan, Olle, Christer, Christopher, Göran, Ålis, Janne K, Tompa, Sven-Olov

runkeeper.com/user/joernd45/activity/703009450

Bildarkiv
WW - Östra Station - Bergshamra

WW - Barkarby - Bromma Blocks

03.12.2015 22:28

Onsdagen den 2 december samlades 14 av WW:s vandrare + 3 hundar vid Barkarby station. Vädret var som vanligt fantastiskt, en lågt stående sol och ingen vind.
Vi vände näsorna  mot solen och vandrade söderut under Tompas ledning. Första anhalt blev Lunda industriområde, där var det som i alla industriområden, ganska stökigt med lastbilar, truckar mm. Efter några minuter kom dock lugnet när vi kom till villaområdet Solhem där husen byggdes i början av förra seklet. Efter att ha beundrat de fina villorna och stora tomterna i några kilometer passerade vi ytterligare två  villaområden, Nälsta  och Flysta.
Efter de flotta villaområdena kom vi in i en annan typ av område, Bällsta, med mestadels flerfamiljshus och ett ganska störande inslag, nämligen flygplanen som startar från Bromma flygplats. Sedan var det bara spurten kvar till dagens mål, måltiden, som intogs i köpcentret Bromma Blocks.
En välplanerad och trevlig onsdagsförmiddag, som vanligt med WW.

Dagens vandrare: Tompa, Hasse, Ola, Jörn, Stefan, Kai, Per, Janne S, SO, Olle, Christer, Jarl, Carl-Magnus,  Ålis

runkeeper.com/user/joernd45/activity/699869335

WW - Barkarby - Bromma

WW - Björkhagen - Hellasgården

26.11.2015 09:54

Kåseri över vandringen 151125

12 deltagare hade slutit upp vid Björkhagens tunnelbanestation för att vandra i Nackareservatet under Stefans ledning i det gråkulna vädret. Vid Björkhagen passerade vi den vackra Markus kyrkan från 60-talet och nybyggda flerfamiljshus enligt utsago byggda på en sank parkeringsplats. Vi fortsatte vandringen på utmärkta grusvägar i den vackra skogen. Snart kom vi till en golfbana enligt uppgift anlagd efter det att reservatet bildats. Vad menas egentligen med ett reservat? Vägarna var utmärkta med inte mindre än 6 olika färger. Men i skogen där vi med våra trötta fötter snubblade över alla rötter fanns inga färgmarkeringar. Efter att ha gått över Spången lunchade vi på Hellasgården. Ola valde denna gång bort den pålitligt goda fisksoppan till förmån för Gulaschsoppan. Denna var mycket het och trots extra yoghurt slank bara lite ned och Ola fick sluta med soppan och övergå till pannkaka för att lindra smaklökarna. Veckans tips är att Ola vid nästa besök på Hellasgården återgår till den välsmakande fisksoppan.

Carl Magnus

Dagens vandrare: Stefan, Carl Magnus, Ola, Hasse, Jörn, Janne S, Christer, Tompa, Jarl, Ålis, Olle, Per.

runkeeper.com/user/joernd45/activity/696788834

WW - Björkhagen - Hellasgården

WW - Norrviken - Rotebro

19.11.2015 21:03

Vandring 18 nov. 2015

Område: Norrvikens västra strand-Edsån

Ledare: Carl Magnus Svahn

Från Norrvikens pendeltågsstation i dimmgt väder mot den gamla jästfabriken som i dag är den enda kvarvarande jästfabriken i Norden. Vidare till Rotsunda där bl.a. Sven-Olov med kameran fångade fyra vitkindade gäss på Norrvikens vattenspegel i dimman. Jörn som också hade kameran framme passade på att ta ett av flera gruppfoton. Från Rotsunda över en samhällsekonomiskt olönsamma bro över E 4-an och vidare förbi Grindstugan kom vi till Antuna gård som ägs av familjen Curman sedan fem generationer tillbaka. Namnet Antuna härstammar från det fornnordiska tun som betyder inhägnad gård. Över Antunas visträckta ägo   förbi en stor flock kajor på åkern, kom vi till nya Edsån vars lopp av naturvårdande myndighet hade lagts om från en rak fåra till en meandrande fåra med lekbäddar för Asp samt påkostad gångväg och stängsel. Där gjordes halt och Carl Magnus berättade om slaget vid Rotebro den 28 september år 1497. I detta slag stred Sten Sture d.ä. mot kung Hans av Danmark senare Johan II av Sverige och Danmark. 30.000 dåligt beväpnade bönder, mest dalkarlar slogs mot en till antalet underlägsen svensk/dansk här med tungt rytteri. Kung Hans lurade ned bondehären på den träskliknande slätten och krossade den sedan med sina ryttare. Den avslutande promenaden gick sedan, med f.d. Rotebro skans i fonden, till Rotebro Krog.

Vandrare idag: Carl-Magnus, Hasse, Jörn, Janne S, Janne K, Christopher, Ålis, Stefan, Jan-Erik, Sven-Olov, Per, Olle och Jarl  som också skrev rapporten.

Intressanta länkar med anledning av dagens upplevelser

www.sollentuna.se/sv/bygga-bo--miljo/Miljo-halsa--energi/Vattenvard/Projekt/Edsan/

www.fageln.se/art/kanadagas.aspx

Runkeeper från Jörn
runkeeper.com/user/joernd45/activity/693607906

WW - Norrviken - Rotebro

WW - Ropsten - Gåshaga

11.11.2015 22:21

En sedvanligt entusiastisk Janne K mötte oss vid T-banans slut vid Lidingöbroarnas brofästen. Solen sken, Nordan tryckte på och humöret i gruppen var på topp.
Sakta släntrande vi över gamla bron, som f ö byggdes 1925, efter att ett antal träbroar under åren flutit iväg i otaliga stormar. Stockholmarna fick en tredjedel av sin mjölk från bönderna på Lidingö varför priserna steg kraftigt vid de tillfällen ön var avskuren från huvudstaden.
Janne visade vederbörlig hänsyn till gruppens heterogena hälsotillstånd och anpassade takten efter hjärtflimmer, höftartroser och andra lekamliga avvikelser.
Passerade Lidingö Centrum på vägen mot Lidingö kyrka där de ogudaktiga vann och besök i kyrkan undveks. Vandringen fortsatte utmed Kyrkvikens södra strand, vi passerade kyrkogården där Janne pekade ut platsen för sin blivande gravplats vid strandkanten, förbi Ekholmsnäs slalombackar och golfbana. Noterades att konstmecenaten Harry Karlsson sålda Ekholmsnäs gård för ca ett decennium sedan för 67,2 mkr för vilket han sannolikt byggde sitt museum i Vasaparken.
På vindlande stigar kom vi till vackra Långängens gård och promenerade glatt vidare mot Gåshaga. Käppalaverkets höga torn beundrades och vi kunde notera att drygt tolv kommuners avloppsvatten renas i anläggningen, allt från Märsta i norr till Värmdö i söder. Gåshaga angjorde vi norrifrån och gick utmed kustlinjen söderut och tittade på de allt dyrare bostäderna vid kajen. Tipsades om att det fanns lediga båtplatser i området för de som har behov av detta.
Efter 2 tim och 15 min kom vi fram till ett trivsamt sushi/thai-ställe efter en mils vandring. God mat var den allmänna uppfattningen och en lyckad dag på alla sätt.

Ett särskilt tack till Janne som i regelbundna doser öste (bokstavligen) kunskap över oss om sevärdheterna vi passerade och som var en suverän värd som den inbitna Lidingö-bo han är!

Vandrare: Janne K, Hasse, Ola, Jörn, Carl Magnus, Tompa, Per, Ålis, Stefan, Janne S, Christopher, och ny medlem Jarl Forsberg.

Cristopher skrev och Ola och Jörn  bidrar med Runkeeper-karta
Jörns karta med rätt start vid Ropsten

runkeeper.com/user/joernd45/activity/690226801
Olas karta med rätt avslut vid Gåshaga men c:a 400m fel vid start. Rätt sträcka ganska precis 10km enligt min uppskattning på kartan.
runkeeper.com/user/647924622/activity/690122906

Bildgalleriet
WW - Ropsten - Gåshaga

WW - Gullmarsplan - Ersta

08.11.2015 22:18

Elva förväntansfulla vandrare mötte upp i god till vid Gullmarsplan, och avfärden kunde startas redan 9.59. Globen och Hovet passerades, och sedan gjorde vi en tur genom Hammarbyhöjden. Vid Finn Malmgrens plan finns statyn Avskedet, som visar den döende Nordpolsfararen Finn Malmgren i armarna på sina två medresande (som enligt ryktet åt upp honom för att själva kunna överleva, kroppen har aldrig återfunnits).

Hammarbytoppen med sina 93,5 meter lät sig bestigas. Varken konstgjorda kroppsdelar eller batteri kunde hindra oss. Den bjöd som belöning på en makalös utsikt. Televerkets torn passerades, och vi kom ner i Sjöstan. Funderingar kring Korphoppsgatan, vad är korphopp? Det kunde inte klarläggas på plats, men Wikipedia skriver att Korphopp var ett torp som hörde till Hammarby gård.

Vid Danviken kunde vi beskåda bergväggen som tidigare lockat klättrare, men där sådan aktivitet nu är förbjuden. Där diskuterades också om vi kunde gått på den smala gångbrygga som fanns efter vattnet, kanske nästa gång?

Väl över på Södermalm kom vi förbi det stora bussgaraget, där Spårvägsmuseet och Leksaksmuseet än så länge är inrymda. Ett annat hus med speciell arkitektur fångade sedan vårt intresse, och det visade sig vara Barnängens gamla fabrik. Nu började magarna knorra och lunchen intogs på Ersta Terrass, med fin utsikt mot Strömmen och Slussen. Kummelfilé eller kålpudding var populärast.

Sammanfattningsvis en fin vandring med mycket upp och ner. Ingen sol under vandringen, men uppehåll, och de sista fina höstfärgerna.

Vid pennan

Per

runkeeper.com/user/joernd45/activity/686375839

WW - Gullmarsplan - Ersta

WW - Beatelund - Gustavsberg

30.10.2015 22:16

För en gångs skull slog det mig ”vart är vi på väg” då jag såg Hasses inbjudan till onsdagens promenad. Bara buss 429X betydde att Ingarö borde stå som promenadbörjan. Har ju kört buss i dessa regioner i 6 – 7 års tid. Då skulle jag åtminstone ha en liten aning om vad som skulle kunna gälla.
Men döm om min positiva förvåning då vi fick en av de bättre promenader som jag varit med om hittills.
Bara att få se Björn Borgs hus från baksidan, har sett det från båt då vi åkt mot Strömma och Sandhamn via just Kolströms kanal.
Vidare mot konstmuseet Artipelag på väldigt fina vägar och stigar. Anläggningen var stängd men med lite fantasi så är det självklart att man på ett eller annat sätt (bil – båt eller buss) absolut skall besöka stället  vid lämpligt tillfälle. Träspångspromenadvägen efter vattnet var helt fantastiskt.
Se
www.artipelag.se/
Hamnade efter ett tag vid Farsta slott (för mig tidigare enbart en busshållplats med det namnet). Ett slott som numera innehåller ett antal bostadsrätter för folk i vår ålder 55 +.
Kom till sist fram till Gustavsbergs tidigare välkända fabrik. Numera såld och på nedmonteringsstadiet. Finns fortfarande lite verksamhet inom det fina området. Marken är köpt av Ikano bank och kommer att bli bostäder av olika slag.
Som Hasse förutspråkade så hade vi höstsolen i ryggen och vatten till vänster nästan hela tiden.
Åt god lunch på Italian RnR diner.
Hörde viskas bland oss promenadare att många inte kände till dessa områden Nacka – Värmdö –Ingarö och bland annat därför tyckte att detta var en av de bättre promenaderna. Man skall väl aldrig förvånas över saker och ting. Bara ta lärdom.
Tog sedan spjutbuss 474 från Gurra och in till stan.
Vi som upplevde denna promenad var

Hasse . Ola. Olle. Tompa . Stefan. Per. Sven Olov. Carl Magnus. Ålis + jag själv Christer.

Ser redan fram mot nästa onsdag
Christer

Runkeeper-karta från Olle
runkeeper.com/user/1381036420/activity/682573910

WW - Beatelund - Gustavsberg

Länk till info om Storängsudd och Lämshaga
www.utinaturen.nu/naturomraden/kommuner/varmdo/37-naturomraden/varmdo/187-storangsudd-och-lamshaga

WW - Slussen - Sundbyberg

22.10.2015 19:26

Christer bjöd in till promenad med start vid strömmingskiosken, Slussen. De hade inte fiskat färdigt ännu, stängd så här tidigt.
I väntan på sista vandraren pratade Ola med grävmaskinisten där Stockholms historia grävs upp inför ombyggnaden av Slussen.
I det välbekanta solskenet drog vi vidare ner till Munkbron och Kungsholmen där vi bytte gatans buller mot lugnet längs promenadstråket invid Klara sjö. Karlbergs slott i all sin prakt i solskenet. Vi gick längs Karlbergskanalen där Hasse berättade barndomsminnen från sin uppväxt i kvarteren ovanför kanalen.
Vi passerar stadsgränsen till Solna och kollar in restaurangen vid Grodhavet. Mycket bra ställe enligt Christer som ofta lägger till med sin båt och äter och dricker gott. Pampas Marina där vi blir vittne till 'backa med släpkärra'. På släpet ligger en mycket vacker motorbåt och Ola är inte sen att visa båtägaren hur han ska backa för att få sin båt till rätt ställe. Vidare längs strandpromenaden vid Ulvsunda sjö och Bällstaviken. Här kunde vi se fler besynnerliga förvaringar av segelbåtar.
Under en vacker ek högre upp på berget tog Christer av sig sin ryggsäck och vi kunde avnjuta en kopp kaffe med kaka.
Väl framme på Esplanaden i Sundbyberg intog vi den efterlängtade lunchen på en restaurang i en gammal fin industrilokal.
Hemresa med Tvärbanan.
Tack Christer för en mycket trevlig promenad.

Dagens vandrare: Crister, Hasse, Ola, Olle, Carl Magnus, Per och Sven-Olov som också skrev ovanstående.

Ola bidrar den här gången med sin Runkeeper-karta

runkeeper.com/user/647924622/activity/678601331

WW - Slussen - Sundbyberg

Vi passerade Huvudsta Gård där vi kunde läsa om historien kring gården.
Se vidare länken

sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsta_g%C3%A5rd

WW - Norsborg - Tumba

15.10.2015 09:35
Väderleksrapporten hade utlovat strålande sol. Vi blev ärligt förvånade att det var mulet när vi steg av i Norsborg efter en ovanligt lång T-baneresa från city för de flesta av oss.
Veckans ledare Per mötte upp och vi kom snabbt iväg söderut mot St. Botvid och E4:an. Kort efter start nämnde Per att det finns en järnåldersby längs vägen. Således begav vi oss in på ängen och till vår förvåning var byn befolkad av riktiga människor i tidstypiska kläder. Mest kvinnor och barn. De förstod vad vi sa och bjöd oss frikostigt på nybakat tunnbröd. Vi fick till och med receptet. Det smakade gott och det var nog tack vare fänkålen. I ett annat hus träffade vi smeden och hans lärjungar. Vi fick veta att de efterliknade levernet ungefär som på 500-talet.

En grusväg ledde vidare till ett större ridstall, vilket förklarade varför vi mötte en vacker fuxfärgad häst som blev nervös vid åsynen av Olle (skall läsas Olles hundar). Hästens ledsagare, en likaledes vacker flicka med egen liten vovve, klarade galant att leda hästen förbi Olle på den smala vägen. Vovven blev kvar.

För några av oss mindre allmänbildade blev besöket på Hågelby gård en glad överraskning. Vackra, äldre byggnader, dansbana, park, 4H-gård, många aktiviteter året runt, mm. (se www.hagelby.se).
Efter att ha inspekterat huvudbyggnaden och bokat brunch till på söndag fortsatte vi på en
naturstig längs sjön Aspen. Vädret var trots allt inte så tokigt. Det var vindstilla och utsikten ut
över sjön bedårande vacker med sina speglingar och sjöfåglar. Kisspaus anbefallen!

Plötsligt var vi mitt i Vretarnas radhusområde. Inget som imponerade på oss, men snart väntade
skogen igen, och den räckte fram till Tumba bruk. Sista biten tog oss till centrum och lunchstället.
Ägaren tycktes känna igen oss sen sist vi var där. Bra eller dåligt? Mat, service och bemötande
helt ok.

Återigen en lyckad vandring i underbara höstfärger signerad Per. (Han leder nog på poäng nu).