WW - Frihamnen

27.03.2024 10:30

Som så många gånger tidigare samlades vi vid Ropstens t-bana vid brofästena mot Lidingö. Denna gång nyttjade vi inte broarna för vidare färd mot Ön utan vek av sydvart in i hamnområdet efter det att Göran och Roland hälsat oss välkomna.

   Sebastian ”Sebbe” Zaar, teknisk chef på Stockholms Hamnar, anslöt som vår guide och vallade oss genom terminalområdet efter att ha försett oss med fina gula ”dagis-västar” och passerkort. Sebbe försåg oss med rikligt värdefullt vetande och visade oss bl a den automatiska pollaren (se bild) som bidragit till att reducera antalet personolyckor i bolagets hamnar. Terminalen har kapacitet att ta emot upp till fem färjor/kryssningsfartyg per dygn men numera angör bara en till två fartyg hamnen. Stor del av trafiken går numera via Nynäshamn.

   Vi åkte upp på terminalbyggnadens tak – som faktiskt är tillgängligt för allmänheten vilket få av oss visste - varifrån vi hade en vidunderlig utsikt över området. Vi såg på avstånd en monumental grushög som utgör massor från tunnelbanebygget mellan Blasieholmen och Söder. Vidare kunde vi betitta Magasin 6 som har en lokalyta som är större än alla Hötorgs-skraporna tillsammans. Det färdigställdes i slutet av 60-talet för att hantera styckegods som sammanföll med att containern började användas vilket gjorde att huset kom att användas till annat.

   Vid Banankompaniets fina hus fick vi oss till livs att detta bolag bildades så tidigt som 1909, av en norrman för övrigt, och har försett oss med bananer sedan dess, bl a under namnet Fyffes. Numera kommer inte bananerna på stockar utan i färdiga lådor som packas på odlingsplatsen, oftast i Sydamerika, och lådan levereras till butiken. Vi svenskar är duktiga på att äta bananer, en siffra nämndes att det rör sig om 17 kg bananer per invånare/år. Göran påminde om Blandarens elaka byline: ”Fyffes bananer smakar skit redan i munnen!”

   Sydost om huset finns rester av den gamla hangaren vid Lindarängen som var om inte landets så Stockholms första officiella flygplats om än bara för sjöflyg. Den ökände Herman Göring arbetade som pilot på ett av bolagen där efter första världskriget. 1952 flyttades verksamheten till Bromma flygplats. På området fanns också en galoppbanan och en isbana där man på den senare spelade ishockey då det begav sig.

   Slutligen landade vi på restaurang Eatery (premiär för de flesta) där en välsmakande lunch intogs.

Vandrare denna dag var, förutom dagens vittra ledare Roland och Göran, Ålis, Tommy, Ola, S-O, Per, Mats, Olle, Janne, Jörn, Stefan, Ove, och vid pennan Christopher, summa 14 vandrande. Vi promenerade totalt 4,8 km.

   För den som är intresserad av att veta mer så finns Görans research att läsa här nedan och några länkar till sevärdheterna.

   Ett varmt tack till Roland och Göran för ännu en dynamisk och trivsam vandring!

Vid tangentbordet

Christopher

Görans research
WW240327 Ropsten.pdf (208000)

Lindarängen:

sv.wikipedia.org/wiki/Lindar%C3%A4ngen 

www.stockholmshamnar.se/historia/platser/stockholm/lindarangen/

Banankompaniet

sv.wikipedia.org/wiki/Banan-Kompaniet

www.stockholmshamnar.se/historia/platser/stockholm/frihamnen/banan-kompaniet/

Exploateringen Norra Djurgårdsstaden

vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/norra-djurgardsstaden/pagaende-arbeten/

Strava-karta från Sven-Olov
Wednesday Walk | Walk | Strava
 

 


Dagens värdar                    Foto: Christopher


Dagens gäster i hamnen


Vår värd "Sebbe"


Den automatiska pollaren                        Foto: Christopher


Den automatiska städaren "Robbe"


Det är hit ni ska titta


Här händer saker


De talande stenarna