WW - Beatelund - Gustavsberg

30.10.2015 22:16

För en gångs skull slog det mig ”vart är vi på väg” då jag såg Hasses inbjudan till onsdagens promenad. Bara buss 429X betydde att Ingarö borde stå som promenadbörjan. Har ju kört buss i dessa regioner i 6 – 7 års tid. Då skulle jag åtminstone ha en liten aning om vad som skulle kunna gälla.
Men döm om min positiva förvåning då vi fick en av de bättre promenader som jag varit med om hittills.
Bara att få se Björn Borgs hus från baksidan, har sett det från båt då vi åkt mot Strömma och Sandhamn via just Kolströms kanal.
Vidare mot konstmuseet Artipelag på väldigt fina vägar och stigar. Anläggningen var stängd men med lite fantasi så är det självklart att man på ett eller annat sätt (bil – båt eller buss) absolut skall besöka stället  vid lämpligt tillfälle. Träspångspromenadvägen efter vattnet var helt fantastiskt. 
Se 
www.artipelag.se/
Hamnade efter ett tag vid Farsta slott (för mig tidigare enbart en busshållplats med det namnet). Ett slott som numera innehåller ett antal bostadsrätter för folk i vår ålder 55 +.
Kom till sist fram till Gustavsbergs tidigare välkända fabrik. Numera såld och på nedmonteringsstadiet. Finns fortfarande lite verksamhet inom det fina området. Marken är köpt av Ikano bank och kommer att bli bostäder av olika slag.
Som Hasse förutspråkade så hade vi höstsolen i ryggen och vatten till vänster nästan hela tiden.
Åt god lunch på Italian RnR diner.
Hörde viskas bland oss promenadare att många inte kände till dessa områden Nacka – Värmdö –Ingarö och bland annat därför tyckte att detta var en av de bättre promenaderna. Man skall väl aldrig förvånas över saker och ting. Bara ta lärdom.
Tog sedan spjutbuss 474 från Gurra och in till stan.
Vi som upplevde denna promenad var

Hasse . Ola. Olle. Tompa . Stefan. Per. Sven Olov. Carl Magnus. Ålis + jag själv Christer.

Ser redan fram mot nästa onsdag
Christer

Runkeeper-karta från Olle
runkeeper.com/user/1381036420/activity/682573910

Bildgalleri
WW - Beatelund - Gustavsberg

Länk till info om Storängsudd och Lämshaga
www.utinaturen.nu/naturomraden/kommuner/varmdo/37-naturomraden/varmdo/187-storangsudd-och-lamshaga