WW Enskild vandring Velamsund

27.05.2020 11:00

Vi startade vid café Långa Raden i sommarlik temperatur och gick i riktning mot vinodlingen en liten bit bort. Därifrån grusväg förbi ljuvlig blandskog med stora ekar. På andra sidan landsvägen vi korsade efter ett par kilometer ligger en vacker golfbana. Inte helt lätt att komma igenom rätt visade det sig, men vi kunde efter diverse avvikelser orientera oss till Värmdöleden (vandringsleden). Nu hamnade vi på ett elljusspår som så småningom ledde oss till nästa landsväg. Precis vid busshållplatsen leder en stig rakt fram genom en skogsdunge. Vi gjorde sedan en lyckad avstickare till Skeviks grotta. Rekommenderas varmt. Det är egentligen ingen grotta utan en förkastningsspricka. Klippan är 30 meter hög, bitvis överhängande, och gillas av klättrare. En unik plats för svenska förhållanden. Ingemar Bergman valde denna plats för en scen i filmen "Det sjunde Inseglet".

Tillbaka till Velamsund följde vi Värmdöleden längs bågskyttebanan och sedan vidare västerut. En lång grusväg förbi St Kovik förde oss till Boo-leden. Sista biten gick på lättgången grusväg.

Inklusive avstickare och Skeviks grotta blev det drygt 14 km.