WW - Trångsund - Vega

13.04.2022 10:00
 
Trångsund kl 0951.
Olle o Jan-Erik på plats när jag kommer söderifrån.
Kl 0953 kommer övriga norrifrån. Jörn, Janne S, Tompa, Mats, Christian, Ålis, Chrille med gäst Tommy. 11 vandrare.
Startsträckan har vi gått tidigare men snart viker vi in på Lyckåsvägen i Linatorp, ett lätt  bedagat område med gamla sommarstugor, 
några konverterade till flotta åretrunt-villor.
I egenskap av ej uppmärksam promenad-ledare släppte jag i väg täten som gick fel väg. Vänd om och gå rätt.
Vår väg var Karlsborgsleden vars namn vi funderade på. Karlsborg ligger ju vid Vättern, långt härifrån.
Efter en avstickare på Enkröksvägen gick vi under motorvägen och kom in i Länna nya villaområde.
Fika vid en dagvattendamm och en kort historisk tillbakablick på Länna gård.
Gamla Dalarövägen mot det nybyggda Vega. Per väntade här vid den nya pendelstationen för att hänga med till Vega-baren och lunch.
Där fick undertecknad veta av damen bakom lunch-disken att jag skulle ha bokat lunchen.
Killen jag hade ringt dagen före sa att det behövdes inte.
Han vet inte hur det går till hos mig sa damen.
Nåväl, hon fixade fram 6 picata och 6 flundrarullader till allas belåtenhet.
9,4 km och med p
romenad tillbaka till Vega station c:a 10km
Länna gård, Huddinge kommun – Wikipedia
Jag har sökt info om Karlsborgsleden, varför den heter så, men icke sa nicke. Det enda jag får veta är postnr till alla som bor där.
Här är Vega-barens hemsida. Lite ålderdomlig i jämförelse med WWalkers. Länken är till Vega-barens historia.

Vegabaren
Till sist Strava-kartan från mig Sven-Olov
Wednesday Walk | Walk | Strava