Promenader HT 2022

WW - Gärdet - Kräftriket

28.09.2022 10:00

Samling Gärdet södra, Brantingsgatan, och som brukligt vid start härifrån så uppstod diskussionen om väderstrecken.
Om man studerar kartan och tunnelbanans sträckning just här så ser man att det är rakt söder om Gärdet norra. Så…. Då kan vi fastställa att Ålis startar sina vandringar vid Gärdet södra, han bor nämligen alldeles ovanför trappan till Brantingsgatan.
Promenaden startade i nordvästlig riktning mot Storängsvägen vilken numer är avstängd för biltrafik.
Vi diskuterade Cirkus Scott som slog upp sitt tält här någonstans för många år sedan.
Vi som vandrade med Ålis den här onsdagen var Carl Magnus, Per, Chrille, Tommy och jag, Sven-Olov.
Vackert väder och solsken så våra skuggor föll på Storängsvägen och när vi tittade upp så fick vi se en uppmuntrade devis på stängslet,
”DU KLARAR DET” var det någon som hade hängt upp. En virkad duk med applikationer i form av dessa bokstäver.
Upplyfta vandrade vi vidare mot Lilljansskogen, där skolbarn och motionärer sprang kors och tvärs.  Ålis hade planerat vår fikarast vid Ugglevikskällan men den var upptagen av skolan som hade friluftsdag med orientering. Det var trångt på bänken men vi klämde ner oss bland alla glada och högljudda skolbarn.  Ålis bjöd på saft och giffel, kanel o vanilj.
Efter att ha slängt våra sopor och diskret besökt ett träd på avstånd från friluftsdagen fortsatte vi över järnvägen förbi Uggleviken och Universitetet där vi passerade under motorvägen ner till Brunnsviken och restaurang Kräftriket.
Norra Stationsgatans nya hus tornade upp sig på andra sidan viken med Tors torn i bakgrunden.
En fin dag med promenad i lugnt tempo. Vi loggade 6,3 km

Sven-Olov

Strava-karta från mig Sven-Olov

WW - Axelsberg - Liljeholmen

21.09.2022 10:00

Vilken fantastiskt fin höstdag. Soligt och lagom varmt. Per hade lagt upp en sträcka som vi inte trodde fanns. Den gick i härlig grönska på fina stigar så gott som hela vägen till målet.

Första stoppet blev Hägerstens gård. En vacker byggnad högt upp på en kulle. Vi möttes spontant av en av bostadsföreningens invånare, som tog över guidningen från Per och berättade att gården var från 1700-talet, men att den omnämns första gången på 1400-talet. C M Bellmans syster lär ha bott på gården en tid (sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4gerstens_g%C3%A5rd).

Nästa anhalt blev Eolshälls gård (sv.wikipedia.org/wiki/Eolsh%C3%A4ll) mer om gården se länk. En trevlig plats med 4H gård med gärdsgård med ängsväxter och djur. Hit kommer traktens barn för att rida, leka med djuren, och mammorna för att fika. Gården har en gång i tiden varit Stockholms alkoholisthem.

Per tog oss med ned till strandstigen och visade oss en skulptur. Det är ett ankare med rejäla proportioner som placerats i strandkanten. Här nere finns ett minne av ett besök av prins Carl, hemmets beskyddare. Han ristade sitt namn i bergväggen. Han kom med båt och förgyllare, som sedan fick fylla i bokstäverna med guld.

Promenaden följde sedan vattenlinjen förbi Örnsbergs badplats med sin långa träbrygga som hänger utmed klippväggen. En flytande bastu har tillkommit. Badet är en välbesökt oas mitt i stan!

Vinterviken har totalsanerats och fått en stor gräsäng med grusgångar och nyplanterade träd. Lite längre fram längs Vinterviksvägen passerades Nobels spränggropar från 1870-talet. Kolonilotter kantade vägen, Trädgårdskaféet passerades och snart hade vi passerat sporthallen och Blommenbergsskolan. Populära sjön Trekanten ledde oss till Liljeholmstorget. Bara en liten bit kvar till H&M restaurangen och lunchen.

Hasses tragiska bortgång präglade oss. Olle hade påpassligt tagit med sig två stearinljus som placerades på långbordet. Vi höll en tyst minut för Hasse.

Med på den lyckade promenaden voro Olle, Carl-Magnus, Tommy, Ålis, Per förstås samt fotografen med pennan. Sträckan uppmättes till 6,5 km, vilket alla tyckte var lagom.

Strava: www.strava.com/activities/7843464604

Galleri:

WW - Lillsved 2022-09-14-15

14.09.2022 11:00

Efter en fin bussfärd på avslutningsvis slingriga vägar kom jag och Ålis fram till Lillsved.  Jag blev snabbt inkvarterad tillsammans med Chrille, och sedan var det dags för lunch. Lillsved är en stor anläggning, och man har byggt en ny och fin matsal. Där bjöds vi på en god lunch bestående av Flygande Jacob. Vi som kom att sammanstråla på Lillsved denna dag var arrangörerna Christopher och Göran, vandrarna Sven-Olov, Jan-Erik, Olle, Ålis, Chrille, Ola, Lena, Hasse, Lisbeth och Per.

Mätta i magen tog åtta av oss, under Christophers ledning, an den sex km långa Brodalsrundan. Enligt beskrivningen består den till 60% av mindre stig, 20% större stig och 20% grusväg.  Det var en fin och varierad vandring, kryddad av nedfallna träd efter tisdagens starka vindar. Särskilt passage av den stora aspens krona, gav oss möjlighet att visa hur smidiga vi är. Vi hade tur och kunde vandra i fint höstväder och fick mot slutet vår belöning med vidunderlig utsikt över Lillsvedsviken. Där på en brygga förlades fikapausen. Skaffningen var gifflar som sköljdes ned med Ramlösa eller Grappo. Populärt var även en blandning av dessa drycker.

Väl tillbaka utbröt ett allmänt mingel i vår storstuga. En oväntad diskussion om möbler startade. Stolarna i stugan fick beröm, men lampan över matbordet ansågs besynnerlig. Då vandringen varit aningen ansträngande startade ett arbete för återställande av vätskebalansen.

Den efterlängtade middagen fick vi äta i Herrgården där vi huserade ensamma. Först förrätt bestående antingen av räksmörgås eller pastramismörgås. Därefter blev det bordsservering av varmrätten. Jag hade valt fisk (gös) som serverades med potatis och sås. Andra som valt kött fick biff med potatisgratäng och sås. Maten var så rikligt tilltagen, att vi även kunde testa det andra alternativet. Avslutningen med chokladkaka med vispad grädde var magisk.

Göran berättade under middagen att Lillsved har anor från 1633. Hur kom det då sig att vi onsdagsvandrare hamnade här? Jo, Görans farfar Josef ägde Lillsved åren 1905 – 1923. Dessa år var egendomens glansår, då ett mönsterjordbruk drevs. Fascinerande är att Josef dagligen pendlade till arbetet i Stockholm. Från början med ångbåt då inga broar fanns, senare med egna snabba båtar. Något annat som är värt att nämnas är att det under en stor middag kom internationella gäster med en tung pansarkryssare, som låg ankrad ute i viken under middagen.
Läs mer i länkarna nedan.

Tack för ett fint dygn ute på Lillsved!

Arrangörer: Christopher och Göran

Övriga vandrare: Sven-Olov, Jan-Erik, Olle, Ålis, Chrille, Ola, Lena, Hasse, Lisbeth samt Per som skrev.

Lillsved – Wikipedia

Josef Sachs – Wikipedia

Pansarkryssare – Wikipedia

Strava-karta från Sven-Olov

WW - Stora slottsrundan Bogesund

07.09.2022 10:00

Var vi verkligen medvetna om att vi hade både ett slott, en f d alkoholistanstalt och ett naturreservat inom en närmast besvärande närhet? Nej, det var vi inte medvetna om – utom Jörn! Därför bad han oss samlas denna varmfina brittsommarförmiddag i hägnet och skuggan av Bogesunds slott inte långt från småstadsidyllen Vaxholm.  Byggnaden uppfördes under 1640-talet på initiativ av Per Brahe den yngre och blev senare ombyggd flera gånger. Förutom ätten Brahe har Bogesund ägts av medlemmar av ätten Hamilton, von Rosen och von Lantingshausen von Höpken. Omlandet kallas från 2015 Bogesunds naturreservat, 4.341 hektar stort inkl alla ingående vattenområden. Statens Fastighetsverk är markägare och förvaltare, Vaxholms stad tar hand om bland annat badplatserna och Länsstyrelsen Stockholm är tillsynsmyndighet. Ordning & reda, ska nåt tas om hand måste också detta övervakas av berörd tillsynsmyndighet. Obs att detta bara gäller fasta egendomar, inte fasta politiker.

I alla fall samlades vi i slottets hägn och gick Stora Slottsrundan medsols enligt arrangören. Alltså söderut mot runstenen vid innersta delen av Karlsuddsviken, därefter ner mot den vackra stranden av Askrikefjärdens norra del – den södra delen är faktiskt norra Lidingö, Bosön, Södergarn m m - och redan vid Fridhem begicks den sedvanliga fikapausen (se foto). Styrkta därav knallade vi vidare längs strandkanten fram till Knäviken där vi tog till höger mot Högbacka och Nyhagen, passerade utkanten av något av hålen på Vaxholms golfklubb, kom upp på stora asfaltsvägen drygt 100 meter, för att vika in i skogen igen på visserligen upptrampade stigar men varje nytt steg var ett spännande möte med nya trärötter, ojämna stenar eller sned lutning, allt genomfört i en minst sagt kuperad terräng i flera kilometer. Vi passerade den vattenrika Södermyren, kom fram till Gamla Ellboda och vandringshemet/fritidsgården och anslöt därefter till den så kallade Blå leden som i sin lojalitet också var full av spännande trärötter, ojämna stenpartier och kuperad terräng. Trots en bitvis rätt svettig vandring fick vi njuta av vackra vyer av Ekefjärd, Stäkeström och Släpan innan vi åter vek av söderut, framåt, uppåt och kom till slut fram till det planerade målet, STF:s vandrarhem och de stora hästhagarna norr om slottet. Denne skribent och vandrare, med värkande knän, föreslog raskt att ’vi tar väl ett varv till’ men ingen ville hänga på så det fick bli transport till och lunch på Vaxholms Hotell, där vi fick en god och närande dagens lunchrätt med fönsterbord och järnkoll på alla de vackra vita båtarna som trafikerar staden.

En värdefull anmärkning: hela detta område är både kulturellt och upplevelsemässigt värt besök året runt, något som inte många platser kan skryta med. Det ligger inom cirka 30 minuters bilavstånd, det erbjuder många besöksvärda ställen och har en lång och rik historia att berätta. Och vi missade ju faktiskt att smyga förbi de storstilade kändistomterna (Stenmark, Salming m fl) denna gång! Det får bli nästa gång.

Vi loggade cirka 10,2 km och vandrande vålnader denna onsdag voro Olle, Christian, Christopher, Per, Ålis, Ola och Lena (delvis), Chrille, Janne S, Jörn samt yours truly skribent Guran.

Stravakarta: https://www.strava.com/activities/7768655843 (stängdes av efter ca 2 km bilfärd :(

Galleri:

WW - Sockenplan - Stureby

31.08.2022 10:00

Ansvariga: Chrille och Mats
Övriga deltagare: Janne, Jörn, Sven-Olov, Tompa, Tommy och Ålis, samt Jan-Erik bara lunch

Vi åtta deltagare startade promenaden vid Sockenplan och passerade förbi Enskedefältets skola där man under tidigt 1950-tal hade karbad för barn som saknade badfaciliteter  i hemmet. Promenaden fortsatte under trevligt  samspråk på skogsstigar bakom Enskedefältets fina villor fram till Östrandsvägen, som vi följde fram till Tussmötevägen som vi följde fram  till gamla Östberga.

Tommy berättade om tillblivelsen och HSB:s krav att få bygga så att den stora öppna ytan skulle bevaras. Under den lilla infostunden, kommer det fram en ung dam från EÅV stadsdelsnämnd och frågar vilka vi är och berättar också om sin verksamhet att aktivera gamla som unga. Och.....bjöd alla i vår grupp på glass!!!! Wow

Den som vill fördjupa sig i historien om gamla Östberga och Östbergahöjden , hittar ingående beskrivning i Wikipedia (Östberga)

Promenaden forsatte sedan till en liten odlingslott vid Östbergabackarna, där det också finns en nyanlagd skate park. Där var det dags för den sedvanliga rasten. Vårt värdpar Chrille och Mats hade ordnat en excellent förplägnad, Bavaria öl, oliver, korv i olka former samt ost!
Verkligen
genomtänkt och gott: TACK!

Vi fortsatte genom Östbergahöjden, passerade på håll Årsta Partihallar som invigdes 1962. Fram till Lisebergs bollplan. Tommy berättade under vägen om vad som kommer att hända framöver i området. Sedan fortsatte vi längs Ånhammarsvägen och korsade Huddingevägen och gick vidare på olika smågator genom gamla Stureby för att så småningom återvända till Tussmötevägen och avsluta promenaden vid Ankis Café och Matsersvering som serverade en 5 rätters buffé. Där anslöt också Jan-Erik som tagit den enkla vägen med sin MC

En härlig promeenad c a 7 km i skönt väder!

Krönikör
Tommy

Östberga – Wikipedia

Strava-karta från Sven-Olov

WW - Kristineberg - Sundbyberg

24.08.2022 10:00

Tompa tog tidigt i försomras kommandot med att anmäla sig till höstens första promenad.
Onsdagen den 24 augusti infann sig 8 ivriga vandrare i soligt väder.
Tompa, Chrille, Göran, Tommy, Sven-Olov, Ola och Lena. Och Ålis förstås som innehar deltagarrekordet från i våras.
Kul att ses igen efter en tidvis blöt och kall juli men också varma dagar, en del mycket varma.
Med riktning Sundbyberg, över Tranebergsbron och här kommer ett litet tips.
När Tompa är ledare får man läsa in sig på tänkbara broar som ska passeras. Memorera brolängderna och om du svarar rätt, på metern, så lovar Tompa bjuda på en öl. Bron är 450 m lång. Ingen har hittills svarat rätt på Tompas frågor.
Traneberg äntrades i ett långt ”slakmot” på Margretelundsvägen och vid Gesundaplan fick vi lite lokal historia av Tompa. Gatorna har namn efter svenska bergstoppar, se för övrigt Wiki-länk nedan om Traneberg.
Vad Wikipedia inte berättar är att Tompa bodde sina första levnadsår vid Brommaplan. Mormor och morfar bodde i Traneberg och mamma jobbade på Bromma. Varje morgon tog mamma sin grabb bak på cykeln, cyklade till mormor o morfar där Tompa tillbringade dagen medan mamma cyklade vidare till jobbet.
På en uteplats vid ett av husen på Margretelundsvägens nedförslut serverades kaffe med en ny form av bulle, citronmuffins.
Vidare över bron till Ulvsunda och många övergångsställen till restaurang Matilde där vi intog en mycket god lunch vid runda bordet.

En lagom start på hösten med 6,34 km vandring.

Krönikör
Sven-Olov

Traneberg – Wikipedia
Tranebergsbron – Wikipedia

Strava-karta från mig Sven-Olov med några extra meter eftersom jag glömde min tröja på kaffebänken.

<< 1 | 2

Promenader HT 2022

WW - Odenplan - Karlavägen

07.12.2022 10:00
Samling vid Odenplans T-banestation där Carl-Magnus hälsade oss välkomna. Dagens tema var Drottninggatan. Vi fick intressant information under vandringens gång, här kommer ett axplock. För alla detaljer, se Wikipedia. Hur många gånger har du gått på Drottninggatan? Säkert ett oräkneligt antal...

WW - Nockeby - Alvik

01.12.2022 10:30
Näst sista promenaden för höstterminen bjöd på strålande väder, sol, vindstilla och ca 0 grader. Starten gick från Nockeby, slutstation för spårvagn nr 12. Det började med en ganska brant nedförsbacke (Flodavägen) ner till Grönviksvägen. Där fick vi en första portion VV. Christian berättade att...

WW - Skanstull-Ringen - Sveavägen-ABF-huset

23.11.2022 10:30
Att vanans makt är stor känner vi alla till, detta bevisades inför vandringen den 23:e. I inbjudan stod det samling intill Ringen, men vad händer? Jo ett antal förväntansfulla vandrare samlas utanför Åhlensentreen. När väl alla var på plats ( även notorisk eftersläntrare) hälsades vi välkomna av...

WW - Östra station - Kräftriket

16.11.2022 10:30
Säsongens första vandring med höstjacka då det var stabilt mulet och fyra grader varmt. Som sig bör då Janne fyllde år, så inledde vi med födelsedagssång och hurrarop. Vi började sedan gå genom KTH-området där bl a Sveriges första atomreaktor en gång fanns, och vi passerade även Utrikespolitiska...

WW - Sickla – Nacka Stadshus

09.11.2022 10:30
Denna onsdag var det samling vid Sickla och ledare för dagen var årets rookie Tommy. Som vanligt var det onsdagsväder vilket i november innebär uppehåll och sol till och från. Vi började med att gå Sickla industriväg ner till Atlas Copcos huvudkontor där Tommy berättade att det finns två gruvor...

WW - Elfvik - Bosön

03.11.2022 10:30
  Ola var planeringsansvarig och använde vännerna Jalle och Janne K som ursäkt för att  förlägga november månads första vandring till just Lidingö. Och som någon under vandringen påpekade: ”På Lidingö vet man aldrig var man har väderstrecken, det blir så knepigt där”. Sant eller inte...

WW - Gudö med Långsjön runt

26.10.2022 10:30
Samlingen utanför Modevillan i Gudö var talande för denna vandring. Hela två damer vore anmälda till detta arrangemang, varav hälften omgående gick in i den precis öppnade butiken och handlade! Därefter bar det iväg österut in i Tyrestareservatet. Vi följde Gudökanalen längs Önskestigen och...

WW - Rudan runt

19.10.2022 10:30
Elva glada vandrare samlades på Handens pendeltågsstations södra utgång. Oktobersolen strålade och lövens höstfärger lyste upp naturen i det vackra välskötta frilufts-och naturreservatet centralt beläget i Handen. Vi stannade först vid Rudans gård och S-O berättade om gården och dess historia (se...

WW - Högdalen - Globen

12.10.2022 10:30
En ansenligt stor skara, hela 17 st, samlades vid Högdalens t-banestations uppgång och välkomnades av dagens ledare Olle som informerade oss vetgiriga att detta centrum invigdes 1956 och var inspirerat av Vällingby dito (ABC-modellen; Arbete, Bostad, Centrum). Sven-Olov och Jan-Erik har sina rötter...

WW - Talludden - Björknäs

05.10.2022 10:00
Promenadgänget äntrade Buss 413 vi Slussen och styrde kosan mot Talludden, som är ändstationen vid Lilla Björknäs. Vi rörde oss på Skanssundets Östra sida, ett gammalt sommarnöjesparadis på skuggsidan av Björknäs, nu konverterats delvis till villabebyggelse som hänger längs bergssidorna av...